Mr Andersons spalt

Blackie – en sann gitarrhistoria!

Blackie är en Fender Straocaster och i grunden en HPD-gitarr (hopplockade delar) inköpt i en gitarraffär i Nashville 1970 för 100 Dollar. Halsen är en årsmodell 1957, kroppen är en omlackad alkropp, sen -56:a. (Den insatte vet att tidiga -56:or har ask-kropp.) Alkroppen var omlackad i svart därav namnet Blackie. Elektroniken kom från olika andra 50-tals Stratocaster´s.

”Clapton is God” – skrev man på väggarna i Swinging London under senare delen av 60-talet, där Clapton slog igenom som gitarrist i John Mayall´s Bluesbreakers. Som gitarrist i Cream fick Eric en ännu större publik.

Karriären fortsatte och tog riktig fart med singeln ”I shot the Sheriff” som toppade listorna 1974 i USA. Där och på följande hits bl.a. Cocaine, Wonderful tonight, Lay down sally etc kan man höra Blackie tala.

Clapton som genomgått många år av drogmissbruk är nu ”ren” och driver ett Rehab i Väst-Indien på ön Antigua – Crossrad Center. För att finansiera verksamheten lät han auktionera ut ett större antal vintagegitarrer där bl a Blackie ingick. Sagt och gjort, Christies Auktionshus anlitades och ”hypade” samlingen.

Guitar Center Hollywood ropade in Blackie för 959 000 US Dollar (då 2006 c:a 7 miljoner SEK) Världsrekordsbud för en elgitarr. Så Blackie är nu världens högst värderade elgitarr – men vad skulle Guitar Center göra med sitt nyinköpta förvärv? Hänga på kontoret – sälja till Hard Rock? Knappast. Guitar Center kontaktade Fender och ställde frågan om de ville klona Blackie in i minsta detalj, tom
brännmärkena från cigaretterna Eric stuckit in under tjocka E-strängen på huvudet. Fender svarade OK – låt
oss göra det!

Sagt och gjort. Guitar Center beställde 275 st nytillverkade kopior av Blackie utav Fender Custom Shop. Alla med exakta slag, nöt- och slitmärken som original Blackie. Guitar Center lät senare dessa klonade kopior komma ut på marknaden genom Fender. Guitar Center behöll 185 st av dessa för att säljas på USA-marknaden genom sina egna butiker. Resterande 90 st av replikerna såldes till övriga världen. Varav 1 st kom till Sverige och såldes i Stockholm via en av våra butiker för 195 000 SEK.

Då kan ni själva räkna ut 275 st x 195 000:- att detta är en mycket bra affär, inte bara för Guitarcenter, som fortfarande har Blackie i sin ägo, utan även för Fender som fick uppdraget och Eric som sålde originalet.

– Snacka om att äta kakan och dessutom ha den kvar!

© Anders Anderson

SURF´S UP – JAGUAREN – EN PIGG 57-ÅRING!

Fender firade ett 50-års Jubileum 2012, nämligen Surf -gruppernas favorit Fender Jaguar. Våren 1962 släpptes denna ”Top of the line modell”. En kortskalig (24”) pimpad Jazzmaster(1958) med liknande twistad kropp. Stort huvud, stortextad Fender logo (ej Spagettilogo som de andra gitarrerna i modellinjen) nydesignade pickuper och en ny tonkontroll-krets. På den sex kantiga kontrollplattan sitter tre switchar varav 2 som väljer pickuperna – av respektive på, den 3:e är ett tonfilter som skär diskanten. Pickupen ligger i en kromad metallvagga med även sidorna inmantlade. Det hela resulterar i ett ljust tunnare, diskantrikt sound med hög output. Perfekt för Surfgrupperna som dyker upp med Beach Boys i topp. Jaguaren var nu nummer 1 i Fenders gitarrserie och kostade då 379,50 USD, följt av Jazzmaster´n 349,50$ därefter Stratocaster´n 259,50$ slutligen Telecastern 209,50$. Jaguarens nya kortare skallängd och de nydesignade brumreducerade pickuperna skulle med all säkerhet konkurrera med Gibson gitarrerna (24,75”). Lägg därtill att de gick att få i heta Customcolours med matching headstock mot 5% pristillägg.

På tidigt 60-tal använde man tjocka strängar 0.12 set och upp till 0.15 set. Jaguar och Jazzmaster har samma undermåliga stränghållare men som funkade med dessa slipade tjocka jazzsträngar och dåtidens raka anslag och tänkt jazzspelstil. Slutet av 60-talet och bla med pionjär Mr Ernie Ball (uppfinnare av den moderna gitarrsträngen) som börjar sälja tunnare 0.09 strängset. Rock och blues förändrar vardagen för Jaguaren. Pga av den näst intill obefintliga vinkeln över stallklackarna och med ny spelteknik att bända tonerna med tunnare strängar så funkar helt enkelt inte stallkonstruktionen. Det skramlar och rasslar, dessutom faller strängarna av stallet vid hårdare anslag. Stratocastern och Telecastern lider inte av denna problematik, då strängarna passerar genom kroppen och möter stallklackarna med 90 graders vinkel. Detta ger en bra fast distinkt ton, egenskaper som Jaguaren saknar.

Även genier som Leo Fender kan misslyckas eller rättare sagt inte förutse att spelstil och strängtjocklek skulle försämra spelbarheten på detta Flaggskepp. Hursomhelst fyller Jaguaren 50 år och ska firas och säljas under året. Allparts släpper på NAMM en liten uppdaterad pryl som kan ställa allt till rätta – (nåja nästan allt). Ett litet strängtryck som monteras i befintliga skruvhål på stallplattan i framkant, strängarna drages under denna kromade metalldel, det ger en bättre vinkel och spelbarhet, dessutom utan modifiering. Kostar småpengar och är lätt att montera. På med ett strängtryck och ett 0.11 set och sedan är 57-åringen med i matchen igen!

© Anders Anderson